Tack till er allihopa som jobbade under helgen!

Parkeringsjobbet på fredagskvällen gick alldeles utmärkt. Det var bara en enda som inte ville betala P-avgiften. Den vände vi upp och ner så kanske han lär sej.                                                                                                  

Så här glada blev Flames när de såg att bröderna Hildingsson var kvällens matchknattar!

                                                               



Ni som gjorde jobb under KOSA MWC ska också ha ett stort tack för att ni ville hjälpa till!


Träningstider och beställningar

Under vecka 44 är det allmänhetens åkning måndag till fredag mellan 12-13.45, och på lördag 16-18. Vi har ett ispass på tisdag mellan 18.15-19.15.
 
Vecka 45 och framåt har vi träningstid på tisdag 18.15-19.15, samt lördag 10.30-11.45.
Allmänhetens åkning v. 45 och framåt är på tisdag 14-15.45, och lördag 16-18.

Vi har börjat ta upp nybeställningar på den s.k. värmedressen. Lista kommer att finnas på tisdagsträningen. Det går också att beställa den s.k. softoverallen med början på tisdagsträningen.

Ni som beställt klubbor via Mats får ge er till tåls ett litet tag till.

De överdragsbyxor som föreningen beställt kommer också inom kort. Överdragsbyxorna används utanpå gördelbyxan med skydd. För att få god ekonomi i köpet av överdragsbyxorna är det bra om så många som möjligt hjälper till med att sälja lotter på släpvagnen. Snacka med Janita eller Janne. Dragning sker så snart alla lotterna är slutsålda.

Bollnäs-Kalix och KOSA MWC

Fredag Bollnäs-Kalix:
Parkeringen
- ansvariga är Janita A, och Janne B. Till sin hjälp har de föräldrar till Edvin Häll, Filip Sahlin, Alexander Lindberg, Erik Stark, Martin Larsnils, Alexander Wideen, Linus Westh, Edwin Öqvist, Maksat Asylbashev och Adrian Carlsson. Samling kl 18 utanför entrén.
Bollkallar - Melker Bergkvist, Joakim Larsson, William Lindberg, Filip Sahlin. Träffas vid matchkansliet t.v. innanför entrén senast 18.45 så får ni era instruktioner. Kom ihåg hjälm med galler! 
Matchknattar - bröderna Hildingsson. Byt om i Gula huset, klara att gå ut på isen vid 18.45.
Det kan ha blivit ändringar som jag i skrivande stund inte känner till, eller bara har glömt att jag kände till.

KOSA MWC
Sargvakter lördag 29/10
10.30-13     förälder till Ville Söderlund, Oskar Helin
13-15.30         -   "   -   Lukas Leek, Jack Andersson
15.30-18         -   "   -   Emil Sundvall, Jakob Strömbäck
18-20.30         -   "   -   Melker Sahlin, Christopher Widéen
20.30-23         -   "   -   Anton Niilimaa, Karl Lagerhäll
23-01             -   "   -    Sebastian Lundin, Jonathan Lindström
Träffas vid hörnet där spelarna går ut på isen. Det kan ha blivit ändringar som jag i skrivande stund inte känner till, eller bara har glömt att jag kände till.

Lången söndag 30/10
06-08     förälder till Eirik Persson, Marius Åström
08-10     förälder till Alexander Wåhlander, Oskar Korhonen
10-12     förälder till Viktor Häll, Joakim Larsson
12-14     förälder till SebastianJonsson, Jonas Persson
14-16     förälder till C-I Jernkrok, Isak Mårtensson
Träffas uppe på Lången. Det kan ha blivit ändringar som jag i skrivande stund inte känner till, eller bara har glömt att jag kände till.

Jag vet att Janita har gjort en del ändringar på några av arbetsuppgifterna, så bli inte förtvivlade om ni står uppräknade i listorna trots att ni meddelat Janita att ni är borta eller har bytt pass med någon. Läget är under K ! 
Nu kör vi!


Vecka 43 + Bandymanual

Under vecka 43 blir det ingen träning på is. Men, på torsdag 27/10 kl 18.30 kommer Simon ändå att köra ett pass med truppen. Ta med träningsgrejer för utomhuspass, vanliga träningsskor. Samtidigt med träningen kommer det att bli ett informationsmöte riktat till föräldrarna, gärna mangrann uppslutning, för det finns visst en del frågetecken som måste rätas ut. Vi har helt enkelt råkat slarva med informationen.
Till viss hjälp kanske nedanstående bandymanual kan vara. Kopiera texten, klistra in den i ett Word-dokument, skriv ut och du har en egen kopia att studera när tid finnes.


Bandymanual

Aktiviteter
: ibland genomförs aktiviteter i föreningens regi som fordrar hjälp av lagen. Till exempel har vi varje säsong ett visst ansvar i varje lag att jobba på parkeringen vid A-lagets hemmamatcher. Om så många som möjligt gör en liten del, behöver inte några få göra nästan allt. Aktiviteter brukar generera någon form av intäkt till föreningen, intäkter behövs i en förening med stor ungdomsverksamhet. Även om intäkterna inte ramlar rakt ned i ditt eget lags kassaskrin så kommer intäkterna ändå ditt lag till godo på ett eller annat sätt.
Avstängd plan: kan inträffa efter ihållande regn eller plusgrader. Vaktmästeriet fattar beslut om att stänga planen. Håll koll på hemsidan så får ni aktuell information.
Bandybyxor: får du låna av föreningen.
Bandyklubbor: håll er till vanliga träklubbor. Composit- och hybridklubbor är svårhanterade för de yngsta spelarna, dessutom är de oftast svindyra.
Bandystrumpor: Räknas som personlig utrustning och köps av var och en själv. Finns på Intersport.
Bollkallar och matchmaskotar: kansliet anvisar vilka A-lagsmatcher som behöver vår hjälp med bollkallar eller maskotar. Bollkallar måste ha hjälm med galler!
Buss: om det är mer än sex mil enkel resa till bortamatch i poolspel eller seriespel åker vi buss som föreningen betalar. I annat fall åker vi egen bil.
Deltagaravgift: alla spelare ska betala en deltagaravgift. I deltagaravgiften ingår försäkringsskydd, lån av föreningens material vid träning och match, kostnad för planhyra m.m. Deltagaravgiften faktureras till angiven hemadress, i år är deltagaravgiften 700:-
50/50-lotter: halva potten till lottköparna, den andra hälften till klubben. Alla lag i föreningen säljer 50/50-lotter enligt ett rullande schema.
Försäkring: spelare är försäkrad under träning och match, samt på väg till/från träning eller match. Detta under förutsättning att medlemsavgiften är betald!
Föräldrarnas roll: Föräldrarna är grundstommen i all verksamhet. Utan föräldrarnas medverkan skulle mycket bli svårt, eller till och med omöjligt att genomföra. Föräldrar kan till exempel hjälpa till med att:

  • hjälpa spelarna förstå och acceptera klubbens regler

  • lära spelarna att aldrig klaga på domare eller med/motspelare

  • lära spelarna att acceptera domslut även om de går emot eller är fel

  • meddela alltid ledaren om spelare inte kan delta i träning eller match

  • träna hemma på det som man behöver öva speciellt på

  • hjälpa till på något sätt i eller kring laget

Godis: De allra flesta lag resonerar att matchdag = godisförbud till efter matchen, under cupspel råder godisförbud till sista match för dagen är spelad.
Gula huset: här finns föreningens kansli, en trappa upp till höger.
Gördelbyxa: ersätter den gamla vanliga bandybyxan. Gördelbyxan har rejäla insydda skydd, utanpå drar man på en överdragsbyxa.
Hemsida: www.giffarna.se
Kansli: föreningens kansli håller öppet vardagar under kontorstid. Givetvis kan det tillfälligt vara obemannat. Tel: 0278-108 83
KOSA: vår internationella ungdomscup som spelas i slutet av oktober varje år – KOSA Mini World Cup. Under KOSA-helgen hjälps alla lag i föreningen åt med olika sysslor som kiosk/servering, sargvakt, sekretariat.
Ledarens roll: Det är ledarna som sköter laget. Föräldrar/publik får mer än gärna heja fram sitt lag, men det är ledarna som instruerar spelarna! Det underlättar för spelarna att förstå den här uppdelningen om laget och ledarna står en bit ifrån föräldrar/publik vid match.
Lången: ishallens restaurang, högst upp på läktaren. Här serveras lunch och fika under KOSA Mini World Cup.
Matchställ: Matchtröja delas ut före match, byxor och strumpor har du själv med dig till match.
Medlemsavgift: alla aktiva och ledare måste vara medlemmar i föreningen.
Parkeringen: sköts av ungdomslagen enligt ett rullande schema. I de yngsta lagen är det spelarnas föräldrar som jobbar på parkeringen – tar betalt, och visar var bilarna ska stå – inte barnen! En P-ansvarig finns på plats och instruerar föräldrarna, se till att vara på plats vid entrén runt 17.45 för instruktion och fördelning av uppgifter. Alla hemmamatcher börjar kl 19.00!
Sargvakt: Under KOSA Mini World Cup hjälper alla lag till med olika sysslor, bland annat att rätta till sargen.
Sekretariat: matchsekretariatet är den lilla hytten,mellan utvisningsbåsen, framför stora läktaren. Härifrån sköts matchuret, pratas i mikrofon, skrivs matchprotokoll och hålls det reda på utvisade spelare. Matchsekreterare behövs inte ”på riktigt” förrän i elvamannamatcher. En kort utbildning/information brukar hållas varje höst för ungdomslagens sekretariatsfolk.
Skridskoslipning: kan du utan extra kostnad få hjälp med av lagets slipare.
Sävstaås IP: hemmaplan för föreningens alla lag, kallas även Åsen i dagligt tal.
Träning: Träningen är en förutsättning för ett bra lagspel. Den som uteblir från träningen allt för ofta blir inte bara själv en sämre spelare, lagkamraterna blir också det.
Utrustning: obligatoriskt är hjälm med galler och halsskydd. Skridskor och klubba och byxor är självklart. Sedan kan man fylla på med benskydd, armbågsskydd, bandyhandskar, gördelbyxa och susp.
Vett och etikett: när matchställ eller klubboverall används representerar man föreningen!

Det var allt för den här gången!

 

 

 

 


Påminnelse

En påminnelse - ni som ännu inte skrivt upp er på listan för reklamation av värmedress, gör det senast fredag kväll!
Nu har vi börjat vifta med listorna till parkeringsbestyren den 28/10 då Kalix kommer på besök. Skriv upp er på fredag kväll ni som kan hjälpa till på parkeringen. Annars kommer en ny chans på parkeringen den 4/11 när SAIK besöker Sävstaås. Tolv pers. bör vi vara på parkeringen.
Vi har också börjat med våra uppdrag under KOSA Mini World Cup. Lången på söndag, och sargvakter på lördag. Listan började fyllas på redan ikväll torsdag, men vi fortsätter i morgon kväll. Så långt som möjligt hoppas vi att frivilliga dyker upp och tecknar sig för något arbetspass under KOSA MWC. Arbetspassen är på två timmar vardera, två personer per pass är vad vi önskar oss.
Vaktmästarna spolar is för fulllt på Sävstaås, nästa vecka kan vi nog vara ute på stor yta igen.

Medlemsavgiften

Medlemsavgiften ska betalas in. Är man ledare, spelare eller supporter är det självklart att vara medlem  i föreningen. För spelarnas del är det också en försäkring inbakad i avgiften. Egentligen ska ingen av våra unga spelare gå på is, oavsett träning eller match, som oförsäkrade.

Medlemsavgifter är:

Under 18 år:
100:-
Vuxen: 300:-
Familj: 400:-
Ständig medlem: 2000:-

Vid betalning med plusgiro 48 43 63-7. Uppge namn, adress och födelsenummer.

Inbetalningskort finns i Gula huset. Till vänster om ytterdörren när du går ut sitter ett postfack på väggen, där hittar du förtryckta inbetalningskort. Ni som var medlemmar förra säsongen har troligen fått Medlemsbladet hem i postlådan för ett par veckor sedan, där fanns ett inbetalningskort bifogat.
Deltagaravgiften faktureras en bit in på säsongen.


Lägesrapport i början av oktober

Kul att se hur många lirare det redan kommit till träningarna. Det kommer att bli en rolig säsong!
Mats A tar upp beställning på klubbor, har ni inte beställt så gör det snart. Pris och leveranstid kan du få reda på av Mats. Föreningen ligger också i startgropana för att beställa vinterns overaller till U-lagen, mer info kommer. Ni som hade otur med förra säsongens värmedressar, på en del plagg började stoppningen titta ut och det såg ut som vita prickar mot det blå tyget, kan reklamera. Hör bara av er till Janne Björkman vid nästa träning.
Bakluckebytesmarknaden för beg. bandygrejer blev någorlunda lyckad. Det kan tänkas att vi gör ett nytt försök om några veckor. Bandy har prioritet, men givetvis kan man sälja/köpa det mesta som har med sport att göra. Vi fortsätter med träningarna på torsdagar 18-19 och fredagar 19-20 i ett par veckor till, sedan kanske vi kan vara ute på stor is igen.

RSS 2.0